Publicat de: combo85 | 02/03/2010

Costuri de materiale CFI

Navigând pe net, am dat de un site românesc care comercializează șină de cale ferată tip 40 și elementele de prindere a șinei (tirfoane, plăcuțe, eclise, etc.) Pentru reconstrucția CFI Hunedoara – Govăjdia sunt necesare 840T de șina tip (40kg/m) pentru aprox. 10 km şi 460 m, măsurând de la gara mică din Hunedoara, pe vechiul terasament, și până în gara din Govăjdia. Am trimis un e-mail la contactul societății respective întrebând prețul materialelor și am primit răspunsul:
„Şină CF tip 40 = 1400 RON/tona
840 T x 1400 = 1 176 000 RON

Material mărunt (de prindere) tip 40 = 2500 RON/tona
200 T x 2500 = 500 000 RON”
Adresa: S.C. Sovima Consulting S.R.L.
Traverse, am găsit pe un alt site de anunțuri o firmă care produce traverse din fag impregnate cu bitum sau gudron. Estimez pentru CFI Hunedoara ar fi nevoie de 25000 de traverse, care ar fi aprox. 45 RON buc noi, iar traverse CFR folosite ar fi ideale pentru că dintr-o traversă pentru cale normală ar ieşi două traverse de cale îngustă şi sunt şi mai ieftine.
Pentru poduri am aflat că se lucrează la tonă deci aprox 500 euro/tona de confecţii metalice.
Estimez pentru reconstrucţia CFI Hunedoara-Govăjdia ar fi nevoie 1.500.000€ maxim cu toate cheltuielile: materiale, amenajare terasament, poduri, materiale rulante, etc. Investiţia s-ar putea obţine cu ajutorul fondurilor europene nerambursabile, cu ajutorul ministerului turismului şi autorităţilor locale, în plus această investiţie ar contribui la dezvoltarea turismului în zonă, la fel ca şi în zona Mokra-Gora din Serbia. Şi acolo calea ferată înustă a fost desfiinţată în 1989. În 2000 un grup de pasionaţi au pornit o acţiune de reiniţiere a turismului în zonă. S-a alăturat şi ministrul turismului şi autorităţiile căilor ferate sârbeşti. Ei au trimis armata să cureţe terasamentul şi ministrul turismului a scos din rezervele statului şinele, traversele şi altor elemente necesare reconstrucţiei căii ferate. Au primit şi câteva locomotive tip L45H din românia care altfel dacă rămâneau în ţară, sfârşeau la fier vechi. Acum zona Mokra-Gora beneficează de vizita a peste 1.000.000 turişti pe an. Zona Mokra-Gora este cunoscută şi după 8-ul lui Sargan unde calea ferată coboară muntele înconjurând printr-un „8” şi trecând prin peste 20 de tunele.


Lasă un comentariu

Categorii