Prezent

Abandonată și dezmembrată astăzi bucată cu bucată pentru fier vechi, ceea ce a mai rămas din mocănița Hunedoarei este pe cale de dispariție. Mai sunt totuși câteva lucrări de arte feroviare nedistruse. Două poduri originale de la 1900, unul fiind primul pod în curbă din țară, în pericol de a fi topit pentru fier vechi și două tunele la fel de vechi(1900), construite după planurile a doi frați italieni, alături de infrastructura feroviară veche, ar putea fi mândria oricărui muzeu feroviar.

Fane Ghiorghi are 67 de ani şi, în acelaşi corp civil al clădirii de lângă furnal, are un mic magazin alimentar. A venit la Govăjdie în 1959, din Flămânzi – judeţul Botoşani. Deşi e de aproape jumătate de veac aici, încă mai scapă câte-o silabă pe „moldoveneşte”. Una peste alta, bătrânul amestecă „pădureneasca” şi „moldoveneasca”, dar asta nu-l face decât şi mai simpatic. „N-aveam din ce să trăiesc, acolo, la Flămânzi. Aici am lucrat mai întâi la calea ferată uzinală. Acuma nu mai e nimic din ea. Or luat-o. Of, Doamne…”, după care bătrânul continuă în a-şi aduce aminte cât era de frumos să vii cu mocăniţa de la Hunedoara, să treci printr-un tunel lung de vreo 600 de metri, să vezi toamna, de la înălţime, munţii împăduriţi cu fag, dând semnalul galben-ruginiu că totul va fi alb iarăşi, nu peste multă vreme. Mai mult, nea Ghiorghi are numai cuvinte de ocară pentru necunoscuţii care au luat şina de cale ferată: „Mare prostie domnle că n-or lăsat-o, mare prostie”.

sursa: http://www.replicahd.ro/images/replica206/rep3.htm

Descriere traseu:

Linia pornește din Gara Mică, aflată pe un deal lângă Castel, pe drumul spre Răcăştie (indicator de semnalizare direcție la 100 de metrii mai sus de Castel). Linia trece pe lângă câteva buncăre pentru dolomită, traversează o văiuga pe primul pod în curbă din țară(originalul de la 1800) și ajunge la depoul CFI Hunedoara. Linia traversează apoi Valea Zlaşti pe Podul cel Mare(originalul de la 1800 a fost înlocuit cu unul nou în 1989) și ajunge la fabrica de dolomită Zlaşti după 2.4km, unde se afla Cantonul 1 (Zlaşti). Linia continuă apoi spre Cantonul 2 (Cocos) trecând peste al doilea pod în curbă din țară(originalul din 1900 tăiat la fier vechi în Iunie 2009 de SC Talc-Dolomită!!!) chiar după fabrica de dolomită. După Cantonul 2 linia traversează dealul ce desparte Valea Zlaşti de Valea Govăjdia prin Tunelul cel mare lung de 747 de metrii aflat la kilometrul 6 și ajunge la Cantonul 3(Catana). De aici linia traversează câteva podețe (astăzi lipsă) și un tunel scurt și ajunge după 11km la Govăjdia, unde mai poate fi văzut un furnal foarte vechi, monument de arhitectura industriala. De aici trenulețul mai circula fără călători până la cariera de la Crăciuneasa unde era stația finală la kilometrul 13. Au funcționat 11 locomotive cu aburi până în 1977 iar serviciul de călători a funcționat pana în 1990.

Responses

  1. nu pot crede ca am gasit acest blog! bunicii mei sunt din govajdie, ikar eu am copilarit acolo:). din pacate nu am poze de cand mergeam pe acolo, fiindca nu prea se auzise de aparat de fotografiat. oricum am prins vremea in care mocanita circula, din pacate nu am mers niciodata cu ea.

    doar pe linia ferata, inainte sa se repare podurile, pe ses, pe limpard! doamne ce frumos era!

    merci pentru poze si imi pare bine ca nu e uitat acest loc!

  2. Salut Alexandra si ne bucuram ca ti-am facut o bucurie. Poate ne povestesti mai pe larg despre copilaria ta din Govajdia.

  3. am mers cu mocanita eram mic dar im-i amintesc. era superb

  4. In momentul asta mai exista ceva din lucrurile astea ?


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: