Noutăţi

15-16 Decembrie 2011: Consiliul Judeţean Hunedoara a promis populaţiei că în anul 2012 cu ocazia restaurării furnalului de la Govăjdia va finanţa reconstrucţia liniei cu ecartament îngust de la Hunedoara la Govăjdia şi mai sus până la cariera de la Crăciuneasa.

Mesagerul Hunedorean – Bani pentru mocăniţă, anul viitor

Adevărul Hunedoara – „Calea Ferată Minieră Ardeleană” de la Hunedoara la Govăjdia va fi reconstruită

_______________________________________________________________

Noiembrie 2011: Depoul a fost preluat de SC Uranus Junior 2003 SRL care au împrejmuit perimetrul depoului şi au pus pază la depou, alt paznic au pus la barajul din valea zlaştiului care se uită şi după viaduct.

________________________________________________________________

Octombrie 2011: SC Talc-Dolomită SA a renunţat la depou şi a renunţat şi la paznici. Astfel depoul şi anexele au căzut prada hoţilor de fier vechi care au sustras tot ce era metalic inclusiv uşile depoului, stâlpii pentru lămpi, rezervoarele pentru carburant, etc.

________________________________________________________________

Septembrie 2011, Hoţii de fier vechi au atacat viaductul CFI peste valea Zlaştiului, sustrăgând balustrăzile cu ajutorul fierăstrăului manual:

______________________________________________________________________

Marţi 31 Mai 2011, la Consiliul Local Hunedoara s-a votat asocierea între Municipiul Hunedoara cu Consiliul Judeţean Hunedoara şi Comuna Ghelari:  „Hotărîrea Consiliului Local nr. 101/2011 privind aprobarea asocierii Municipiului Hunedoara cu Judeţul Hunedoara, prin Consiliul Judeţean Hunedoara, şi comuna Ghelari în vederea reabilitării în comun a obiectivului: MOCĂNIŢA HUNEDOARA-GOVĂJDIA-GHELARI, în vederea promovări potenţialului turistic din zonă.  Hotărîrea a trecut cu unanimitate de voturi pentru de către 19 consilieri prezenţi, hotărîrea a primit şi aviz favorabil din partea consilierilor”.  ____________________________________________________________________________________________________

Vineri 27 Mai 2011, la Consiliul Judeţean Hunedoara s-a votat asocierea consiliului judeţean Hunedoara cu municipiul Hunedoara şi Comuna Ghelari: „Hotărîrea Consiliului Judeţean privind asocierea Judeţului Hunedoara cu municipiul Hunedoara şi comuna Ghelari în vederea reabilitării în comun a obiectivului: MOCĂNIŢA HUNEDOARA – GOVĂJDIA – GHELARI, în vederea promovării potenţialului turistic din zonă. Hotărîrea s-a aprobat cu unanimitate de voturi. Hotărîrea a fost avizat favorabil de către consilieri.”  _________________________________________________________________________________________________

Sâmbăta 2 Aprilie 2011 a avut loc acţiunea de voluntariat pentru defrişarea terasamentului. La această acţiune au fost peste 200 de voluntari inclusiv 17 cercetaşi şi doi lideri de cercetaşi din comuna Ghelari, prietenii mocăniţei de pe linia Sibiu-Agnita, studenţi de la facultatea de mediu din Cluj şi asociaţia tineretului din Hunedoara. Voluntarii au fost împărţiţi în 4 echipe: 2 echipe acţiona în jurul satului Zlaşti înainte de tunelul 747m, a treia echipă acţiona între Halta Catana de la Căţănaş până la km 7+226m la podeţul lipsă, şi echipa de cercetaşi au acţionat dinspre cătunul Nădrab spre satul Govăjdia.  Poze despre acţiune găsiţi pe profilul de facebook al mocăniţei

___________________________________________________________________________________________

Sâmbăta 2 Aprilie 2011 se va organiza o acţiune de voluntariat menită să cureţe terasamentul căii ferate înguste de vegetaţie. Prin acest demers se încearcă sensibilizarea autorităţilor şi arătarea unui exemplu din partea societăţii civile care vor ca acest obiectiv să se realizeze, ţinând cont de potenţialul turistic alături de Castelul Corvinilor, Furnalul de la Govăjdia, Muzeul Tehnicii Fierului şi Ţinutul Pădurenilor. Cei care doresc şi care pot să se alăture acestei acţiuni sunt aşteptaţi cu drag dimineaţa la ora 09:00 în curtea Castelului Corvinilor din Hunedoara. Plecarea spre terasament va fi de la ora 10:00 şi se vor alătura şi cercetaşii din Comuna Ghelari.

_________________________________________________________________________________________

Din 16 Octombrie-prezent situaţia a rămas neschimbată. _______________________________________________________________________________________

În data de Sâmbătă, 16 Octombrie 2010, la Castelul Corvinilor s-a ţinut simpozionul „Permanenţă şi continuitate în spaţiul cultural Hunedorean”. În simpozion a avut loc o prezentare şi o dezbatere despre valoarea istorică, culturală şi turistică. Concluzia a fost că întradevăr mocăniţa merită a fi salvată, reconstruită şi pusă în valoare. Fiind prima cale ferată îngustă din ardeal sau „calea ferată minieră ardeleană” şi având o istorie atât de bogată şi interesantă. S-a făcut şi o prezentare în powerpoint arătând istoria, detaliile, etc…

 ________________________________________________________________________________

Joi, 22 Iulie 2010:  Comisia Naţională pentru Monumente Istorice din cadrul Ministerului Culturii a declarat drept monument istoric linia de cale ferată îngustă care lega odată Gara Mică a Hunedoarei de Furnalul de la Govăjdie. Statutul este acordată doar pe durata unui an, timp în care autorităţile locale trebuie să întocmească un dosar cu acte în baza căruia linia să poată fi apoi clasificată definitiv drept monument istoric. Specialiştii în domeniu spun că aceasta are şanse reale să devină chiar monument de categoria A, cum sunt catalogate obiectivele istorice de interes naţional şi internaţional.

_________________________________________________________________________________________

Sâmbăta, 5 Iunie 2010 s-au furat toate tablele striate de pe pasarela viaductului cel mare de pe valea Zlaştiului. Pe viaduct nu se mai poate trece…


___________________________________________________________________________________________

Vineri, 30 Aprilie 2010 s-a luat şi ultimul element metalic din primul pod curb de către ACC Crişcior. Podul se poate ocoli pe un ocoliş săpat în deal.


___________________________________________________________________________________________

În săptămâna 15-19 Februarie 2010 s-au luat două din cele trei segmenți de pod din primul pod construit în curbă din țară. Segmenții de pod se află la Atelierele Centrale din Crişcior pentru recondiționare și montarea lor în alte locuri unde sunt căi ferate înguste funcționale:


___________________________________________________________________________________________

-04.01.2010: primul pod curb din țară este pregătit pentru dezafectare:

___________________________________________________________________________________________

Între 14 şi 18 Decembrie 2009 s-au luat toate macazele, şinele din faţa depoului, şi semaforul din apropierea primului pod curb.
___________________________________________________________________________________________

-08.11.2009: poze noi în galeria foto; harta maghiară

___________________________________________________________________________________________

-05.11.2009: situație staționară, neschimbată.

___________________________________________________________________________________________

-09.10.2009:  s-au scos plăcutele și tirfoanele de pe podul în curbă. Este în pericol șina și contrașina ORIGINALĂ!!!

___________________________________________________________________________________________

-30.09.2009: luni și marți s-au dus la Crişcior ultimele două vagoane și locomotive

___________________________________________________________________________________________

-25 septembrie 2009: continuă dezmembrarea liniei. DSC05359

Şina a fost scoasă între Gara Mică și podul curbDSC05347

DSC05351

A fost construit un drum ocolitor pentru a dezmembra primului pod curb.DSC05338

Se vede o rampă cu care se încărca materiale rulante în camioane.DSC05350

__________________________________________________________________________________________

-19 septembrie 2009: harta actualizată cu ceea ce a rămas din linie o găsiți pe forum aici, împreuna cu câteva fotografii. După cum se vede, dezmembrarea continua, fiind în pericol și cele doua poduri. Au dispărut aproape toți vagoanele de marfă, în poze se vede rampa cu care au fost urcați în trailer.
__________________________________________________________________________________________

-10 septembrie 2009: se continuă vânzarea de infrastructură către CFI Crişcior

__________________________________________________________________________________________

-5 septembrie 2009: harta la zi cu ce a mai rămas (marcat cu verde) din linieCFI

__________________________________________________________________________________________

-4 septembrie 2009: continua dezmembrarea. La Gara mică s-au scos liniile, iar podul mare a rămas și fără traverse. DSC05262

DSC05259


_____________________________________________________________________________________________

-2 septembrie 2009: bad news; ieri s-a început scoaterea traverselor de pe podul cel mare și s-a pus la fiecare capăt al podului o placă inscripționată “pod dezafectat pericol!”; azi s-a început scoaterea și tăierea liniei de la Gara mică în sus spre depou. DSC05226

DSC05233 (1)

DSC05228

DSC05230

Observator, Antena 1
______________________________________________________________________________________________

-28 august 2009. Vesti proaste: podul cel mare a rămas fără șine; au fost scoase vineri, 28 august 2009 şi probabil urmează demontarea podului dacă nu intervine cineva. Şinele au fost vândute second-hand lui Georg Hocevar (www.cfi.ro). Sunt produse in 1975 şi 1976 la UCM Reşiţa.DSC05218
_____________________________________________________________________________________________

-august 2009. Harta actualizată a zonei în care se mai afla linie ferata îngustă, marcata cu verde.CFI-1

_________________________________________________________________________________________

7 Iulie 2009:S-a început dezmembrarea ultimului tronson de 2,3 km de cale ferată îngustă dinspre fabrica de var de la Zlaşti:

P1010244

P1010250

P1010242

O istorie de peste 100 de ani se duce la fier vechi. Nu a mai rămas linie decât în jurul depoului.

________________________________________________________________________________________________

Iulie 2009: protest la Hunedoara la Festivalul SOS Castelul împotriva distrugerii liniei ferate înguste: 
_______________________________________________________________________________________________

19 Iunie 2009: S-a dezmembrat pentru fier vechi al doilea pod construit în curbă din ţară. SC Talc-Dolomită SA a decis ca acest pod să fie dat la fier vechi pentru aşi plăti datoriile. Podul se afla în spatele fabricii de dolomită, talc şi var de lângă Zlaşti, aparţinând SC Talc-Dolomită SA

Responses

  1. mai am poze şi videoclipuri noi de azi + am fost ameninţat de unul din echipa de demolatori.

  2. + hartă reactualizată despre ce o mai rămas

  3. Mocăniţa de la Brad va circula în Decembrie în fiecare weekend până la crăciun
    Preţul unui bilet este de 3 Lei dus şi 5 Lei dus+întors. Zilele în care circulă mocăniţa:
    Sâmbătă 5. Decembrie 2009 Tren cu Moş Nicolae
    Duminică 6. Decembrie 2009 Tren cu Moş Nicolae
    Sâmbătă 12. Decembrie 2009 Tren cu Moş Crăciun
    Duminică 13. Decembrie 2009 Tren cu Moş Crăciun
    Sâmbătă 19. Decembrie 2009 Tren cu Moş Crăciun
    Duminică 20. Decembre 2009 Tren cu Moş Crăciun
    Joi 24. Decembrie 2009 ren cu Moş Crăciun

  4. Plecări: Crişcior Poarta 2 de la Ateliere Centrale: 13.00 şi 15.00
    Brad Biserica Mare Ortodoxă:………13.25 şi 15.25
    Brad Gara CFR:………………………..14.00 şi 16.00
    Brad Biserica Mare Ortodoxă:………14.15 şi 16.15

    Sosiri:
    Brad Biserica Mare Ortodoxă:………13.20 şi 15.20
    Brad Gara CFR:……………………….13.40 şi 15.40
    Brad Biserica Mare Ortodoxa:………14.10 şi 16.10
    Crişcior Poarta 2 de la Atelierele Centrale: 14.45 şi 16.45

  5. Cei care vor să combine spiritul crăciunului cu o călătorie nostalgică cu un tren de epocă, ne putem înţelege ca să mergem împreună mai mulţi…

  6. Între 23 Noiembrie şi 27 Noiembrie s-au scos şi transportat la Crişcior toate macazele din faţa depoului şi care au mai rămas în perimetrul gării mici. În schimb au mai rămas şinele la locul lor pe primul pod în curbă. Unul dintre macaze a ajuns deja la Moldoviţa.

  7. Am vazut pe http://www.cfi.ro/noutur.html ca au prelungit linia si au folosit un macaz de la Hunedoara

  8. În săptămâna 14-18 Decembrie 2009 s-a încercat ridicarea şi transportul la Atelierele Centrale Crişcior segmentelor metalice al primului pod în curbă din ţară de către firma CFI. Dar încercarea a eşuat din cauza că nu au reuşit să caleze macaraua corespunzător. Mai sunt câteva bucăţi de şină rămase în faţa depoului care vor fi transportate la Crişcior.

  9. lasa ca poate domnul georg hocevar o sa faca o linie mali lunga in brad

    • Linia s-ar putea reface în scop turistic alături de furnalul de la Govăjdia. Dacă ar fi unu cu ambiţie, îndemânare şi capabil să acceseze fonduri PHARE în scopuri turistice, se pot face lucruri foarte frumoase şi în + poate ajuta economia locală să se dezvolte

  10. Dar aici nu se poate face o linie turistică? numai la Brad? Aici între Hunedoara şi Govăjdia sunt peisaje nemaipomenite văzute de sus de pe terasament, tunele, iar la Brad numai câmpie, dealuri, case…

  11. Nu știu cine ești ce , pe dracu ce’coloratură ai ‘nu are importanță ca de fapt nu o ai ; oricum îți multumesc ,ai reușit ceea ce autoritățiile locale , alesii noștri trebuiau să facă . Noroc co oameni ca tine asa vor vedea si generatiile urmatoare ce au făcut pseudo democratii ( noii comunisti ) de fapt nici măcar ei , prostia , ignoranța, credulitatea, goana după profit ai celor ‘Cu Bune Intentii, După Revolutie ‘ Ne-au distrus si amintirile. Iti doresc să ai parte de răsplata pt. munca ta . Mii de mULTUMIRI PT. FRUMOASELE AMINTIRI.

    • Nu cred ca autorii sunt membrii de partide politice. Sunt in primul rand romani adevarati.

  12. nu pot sa vad dezmembrarea…ma doare…
    parca se rupe o parte din mine

  13. Felicitari d-le Rudolf

    SA NU LASAM SA MOARA HUNEDOARA

  14. impresionant! felicitari pt ceea ce faceti! ati imortalizat pt generatiile viitoare „memoria” unui patrimoniu istoric si cultural…cu oameni ca D-voastra incep sa mai sper ca tara asta mai are o sansa in a-si salva „identitatea”…
    prin ignoranta, distrugere si nepasare in scurt timp nu o sa mai stim cine suntem si de unde suntem…

  15. primarul din Hunedoara ce mama dracului face? Se ocupa cu vanzarea fierului vechi din combinat si nu are ochi pt fosta mocanita. In Romania trebuie sa vina niste straini sa iti demonstreze ce puteai face cu piese unicat. Asta e mentalitatea romanilor. Unii bogati pe spatele celor care au trudit generatii intregi iar majoritatea muritori de foame

  16. …ai mare respect ptr. conducerea Hunedoarei daca folosesti sintagma ,,primar,,!!!…exact de mocanita il doare pe el…, uita-te in fata Primariei si vezi ce gropi sunt in asfalt si apoi o sa-ti dai seama daca ptr. ei are vreo relevanta strabuna mocanita!… De fapt, gropile din asfalt sunt ptr. a da in ele ,,desteptii,, ca ei!!!!!

  17. buna actiunea. dar trebuiau sa curete in urma aia de au furat fierul, nu altii..

  18. a venit baeti NICE-FRANTA


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: