Postat de: - | 31/08/2010

Istoria caii ferate Timisoara-Buzias

•  15 noiembrie1857  a fost inaugurata Calea Ferata între Szeged, Jimbolia si Timisoara (113,9 Km), linie care unea Banatul cu Ungaria si Austria. Locomotivele de tip 2A, au fost fabricate de John Cockerill în Belgia dupa modelul american Norris. O calatorie de la Timisoara la Budapesta dura 26 de ore, iar de la Timisoara la Viena dura 35 de ore.

•  30 august 1858  a fost inaugurata calea ferata între Timisoara – Stamora Moravita  Vârset si Iasenova în Iugoslavia cu o lungime de 94,7 Km. Locomotivele au fost de tip 1B si au fost fabricate de Steg la Viena. Aceste doua cai ferate au facut legatura între portul Bazias de pe Dunare cu Viena.

•  Decembrie1863  dupa saisprezece ani de constructie a fost inaugurata prima cale ferata între Oravita si Anina. Locomotivele au fost proiectate special pentru a face curbe cu un diametru de 114 metri si de a împinge 110 to pe o panta cu declinatie de 21%, la o viteza minima de 15 Km/ora. Locomotivele de tip ET aveau 5 roti de fuga si au fost proiectate de Pius Frank la Steg în Viena.

•  Spre sfârsitul secolului XIX s-au facut numeroase interventii pentru a facilita transportul oamenilor din Timisoara la Buzias la apele minerale binefacatoare. S-au facut eforturi pentru a asigura fonduri necesare constructiei unei Linii a sanatatiila Buzias.

•  Pentru sustinerea acestei idei, Comitatul Timisoarei, ca parte a imperiului Austro-Ungar a votat la 1 septembrie 1889 decizia de a dona 72.000 de florini pentru constructia caii ferate între Timisoara si Buzias.

•  La 1 martie 1894 a avut loc la Timisoara sedinta de constituire a Societatii Locale de Cale Ferata Timisoara  Buzias care cu un capital de 2.400.000 koroane obtinuti prin vânzare de actiuni, va demara procesul de construire a caii ferate.

•  La începutul anului 1895, Ministerul Comunicatiilor din Budapesta a acordat concesiunea cu nr. 64975/95, care dadea Societatii Locale de Cale Ferata Timisoara  Buzias dreptul de a construi si de a exploata calea ferata între Timisoara si Buzias

•  Între anii 1895 si 1896 Societatea a construit calea ferata cu o lungime de 31,2 Km, între Timisoara si Buzias cu capital privat.

Probele tehnice ale liniei au fost facute în 18 noiembrie 1896 când primul tren care a circulat a transportat Comisia de Receptie formata din reprezentantii Ministerului Comunicatiilor de la Budapesta, ai judetului Timis si ai Societatii. Locomotiva Etelka care a circulat pe traseul Buzias  Buzias Bai a fost fost adusa noua de la uzina Bau Munkacs  Beszkider Eisenbahn si era de tipul XXXVn  Bn2t. A fost fabricata în anul 1885 cu nr. 1598. Au fost construite 6 locomotive de acest tip, din care 4 locomotive au fost aduse în România.

•  Joi, 19 noiembrie 1896 a avut loc deschiderea festiva a Caii Ferate. Trenul care a circulat a fost compus dintr-un vagon de clasa I si trei vagoane de clasa a II-a, toate ocupate de invitati. Pretul de constructie a liniei a fost de 76.920 de koroane /Km de cale.

•  Între 19 noiembrie 1896 si întâi ianuarie 1919, calea ferata dintre Timisoara  Buzias proprietate a Societatii, a fost în exploatarea Caii ferate de Stat Ungare (M.A.V.)

•  În 1898 a fost construita în Buzias Remiza de Locomotive care a fost utilizata pâna în anul 1960.

•  În anul 1908, Musong, propritarul statiunii Buzias, a construit o fabrica de îmbuteliat apa minerala, si a fondat Compania Privata de Cale ferata Buzias  Parcul Bailor care folosind capital privat a construit calea ferata standard care facea legatura între Buzias gara, fabrica de îmbuteliat apa minerala si statiunea Buzias Bai. Aceasta linie a fost exploatata de Societate între anii 1908 si 1948.

•  La 1 ianuarie 1919, calea ferata Timisoara  Buzias trece în exploatarea Regiei de Cale Ferata Române (C.F.R.).

•  Prin conventie cu Societatea Locala de Cale Ferata Timisoara  Buzias în 4 martie 1926 Statul Român a despagubit toate actiunile si a devenit în fapt proprietarul caii ferate Timisoara  Buzias.

•  Între 1935  1937 s-a construit reteaua telefonica aeriana între Timisoara si Buzias. Linia a fost refractionata cu sina si ramificatii de tip 34,5.

• Prin Legea nr. 579, publicata în Monitorul Oficial nr. 179 în 4 august 1942, Statul Român cumpara întregul patrimoniu al Societatii Locale de Cale Ferata Timisoara  Buzias si dupa aceasta data Societatea înceteaza sa existe.

• În vara anului 1942, în haltele Sacosul Mic si Semenic au fost introduse statii de asigurare de tip S.B.V.

• Prin Decretul nr. 232, publicat în Monitorul Oficial numarul 209 din data de 9 septembrie 1948, calea ferata BuziasBuzias Bai a fost trecuta în proprietatea statului prin nationalizare si începând din data de 25 septembrie 1948, aceasta trece în exploatarea C.F.R.

• În 1950 haltele Giroc, Uliuc si Bacova au fost transformate în statii de oprire în linie curenta.

• În anul 1960 în statia Buzias se introduc instalatii de asigurare a macazelor cu chei si tablouri electrice iar semnalele Banovici au fost înlocuite cu semnale mecanice.

• În anul 1965 calea ferata Timisoara-Buzias a fost refractionata cu sine noi de tip 45.

• În anul 1972 calea ferata Timisoara  Buzias a fost refractionata cu sina noua de tip 49.

• La 1o octombrie 1973 ultimul tren de calatori circula pe calea ferata între Buzias-Buzias Bai iar dupa aceasta data linia a fost folosita numai în scopuri industriale. Transportul calatorilor spre si dinspre gara a fost preluat de autobuze. Sina de cale ferata a fost desfiintata pe o portiune, ramânând numai doi Km între gara Buzias si fabrica de îmbuteliat apa minerala.

• La 18 noiembrie 1996, Tmisoara si Buzias au sarbatorit centenarul caii ferate care leaga cele doua comunitati. În prezenta oaspetilor sositi cu trenul Nostalgia, a fost montata o placa de marmura aniversara, si a fost editata o stampila postala aniversara.

• În anul 2000, fabrica de îmbuteliat apa minerala din Buzias a încetat folosirea caii ferate dar sinele au ramas pe loc.

sursa http://hcjv.8k.ro/istoria_cf_tm_bz/istoria_cf_tm_bz.html


Responses

  1. A fost o mare gresala defiintarea caii ferate Buzias gara-Parc statiunea Buzias de catre primarul comunist de la acea vreme tov. Iancu. S-a plecat de la premisa ca e modern sa se calatoreasca cu autobuzele. Criza petrolului a infirmat la scurta vreme acest lucru. Din pacate linia cale a fost desfiintata. Acum ar fi fost un punct de atractie o locomotiva cu aburi pe acest traseu.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: