Postat de: combo85 | 19/04/2010

Petiţie pentru reconstrucţia liniei

 

Să reconstruim mocăniţa Hunedoara!!!

 

Cum la noi prea puţine se întâmplă pe liniile înguste care au mai rămas să ne uităm un pic în ograda vecinului să vedem ce îi mai face capra. Zis şi făcut şi m-am uitat deci la vecinii de ţară, sârbii adică, cu noua lor linie îngustă de la Mokra Gora. Să mă explic. Cum poate ştiţi, fosta Yugoslavie avea o reţea impresionantă de linii înguste. O linie pleca chiar de la Belgrad şi ajungea pe malul Adriaticii la portul Dubrovnic. Oraşe mari ca Sarajevo sau Vişegrad au fost toate legate între ele de o reţea de peste 2000 de km de linii ferate înguste pe ecartament bosniac de 760 care a fost adoptat şi la noi. Din aceste linii ferate principale care duceau marfă şi călătorii se deprindeau căi ferate forestiere şi uzinale ca şi la noi. Reţeaua a fost construită se pare cu materiale rămase de la construcţia canalului Suez. A fost folosită în ambele războaie mondiale, distrusă şi refăcută de fiecare dată. Amintesc şi de partizanii sârbi care au dat “ţepe” trenurilor naziste cu fiecare ocazie. Dintre locomotivele puternice cu aburi cu tender care au făcut munca pe aceste linii amintesc cele făcute in Yugoslavia de uzina Djuro Djakovic şi bineînţeles Mavag, Krauss, Henschel, Ohrenstein&Koppel, Jung etc. Amintesc şi de ciudatele locomotive cu sistem Klose. Încet statul transformă calea ferata îngusta în cea normala şi reţeaua pierde încet, încet din din importanţă şi întindere. În 1970 ultimul tren trece prin Mokra Gora peste munţii Sargan. Calea ferată rămâne încă 15 ani şi apoi este demontată complet prin anii 1989. Şi acum urmează partea importantă.
În 2000, mai mulţi entuziaşti pornesc o acţiune de reparare a căii ferate acum dispărute. Guvernul înţelege faptul ca de fapt calea ferata îngustă face parte din istoria locului şi merită reasudă la viata. Apoi turismul va înviora o zona aproape moartă. Armata îşi face şi ea datoria şi curăţă terasamentul pe mai mulţi km în munţii Sargan pe porţiunea numita şi Sargan 8 după traseul sinuos spectaculos al liniei. Proiectul primeşte aviz şi fonduri din partea statului. Se aduc şinele vechi păstrate în magaziile statului şi se începe repararea celor aprox. 21 km din jurul localităţii Mokra Gora. În 2001 prima locomotivă cu abur trece peste şinele nou aşezate. Piatra şi traversele sunt plătite de stat care, atenţie, cumpără patru locomotive L45H din România şi porneşte turismul organizat cu ele pe aceasta linie care şerpuieşte pe diferitele nivele prin tunele şi văi sălbatice. Se construieşte chiar şi o remiză nouă şi planurile includ extinderea liniilor peste graniţa până la Vişegrad, apoi în cealaltă direcţie construirea unui tronson ocolitor peste munţi din cauza că vechiul terasament a fost acoperit de apele lacului de acumulare Vrutci…
Credeţi că a fost uşor? Da de unde. De exemplu, un cimitir care se întinsese peste linie a trebuit să fie strămutat sau o ciupercărie dintr-unul din tunele a trebuit de asemenea mutată altundeva. Norocul a fost ca majoritatea podurilor şi tunelelor au fost în cea mai bună stare. Politicienii lor se pare că îşi iubesc ţara şi încearcă sa nu îşi vadă numai de interesele lor mici şi meşchine, mai fac şi ceva frumos şi folositor. Pe când şi la noi aşa ceva? Poate niciodată.
Ca să fie treaba în regula vă rog deci să-i dăm guvernului nostru câte ceva de lucru. Ce este de făcut la noi?
Sperăm ca şi noi să urmăm exemplul sârbilor şi ne va ajuta ministrul turismului pentru că această linie merită să fie refăcută, şi această linie aparţine de istoria Hunedoreană.

Petiţia destinată ministrului turismului pentru reconstrucţia căii ferate înguste de la Hunedoara-Govăjdie în scopuri turistice şi să ajute la dezvoltarea turistică a zonei.

Am ilustrat în Photoshop cam cum ar arăta dacă s-ar reface mocăniţa:

Exemplul de la Mokra Gora din Serbia: Diferenţa din cele două fotografii este de 10 luni:


Responses

  1. Sa de-a domnu” ca intr-o buna zi sa ma plimb din nou cu mocanita!Va doresc multa ,multa perseverenta in cea ce intreprindeti si sa speram ca macar odata sa spunem ca: uite se poate si in Romania!…ar fi mare minune.Mult succes!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: