Postat de: - | 27/08/2009

Ultimul traseu al mocanitei, 1970-2000

Mocanita pleca de la Gara Mica din oras, aflata langa Castel, pe drumul spre Racastie. Langa gara se aflau tancuri pentru descarcarea vagonetilor cu dolomita incarcati la Zlasti. Dupa ce iesea din gara, traversa un prim pod in curba, unicat in tara, fiind primul construit asa, de Imperiul Austro-Ungar pe la 1900. hunedoara5Podul exista si astazi, revopsit. Priveliste frumoasa spre Castel de pe pod. Traseul trecea pe langa depoul CFI si traversa apoi Valea Govajdia pe cel mai mare si spectaculos pod, refacut dupa revolutie, la mare inaltime deasupra soselei. showpichnmPriveliste frumoasa spre fabrica de dolomita Zlasti. Traseul continua prin padure, pe coasta dealului Capruta, pana la fabrica de dolomita Zlasti. Aici era fosta statie Canton 1. Sunt vizibile magazii de depozitare pentru materia prima de la cariera Craciuneasa din care se extragea dolomita la fabrica de la Zlasti. Deasemenea, aici se incarca produsul final, dolomita, ce era transportat la Hunedoara. Dupa cantonul 1 urma un nou pod construit in 1900 in curba, taiat la fier vechi in 2009, si apoi linia serpuia intr-o zona de platou, plina de vegetatie salbatica. Mocanita oprea apoi la Cantonul 2, statia Cocos. Aici era locul unde hunedorenii mergeau sa culega mure. Urma apoi un tunel lung de 747 metrii,P1000715ce strapunge creasta intre Vaile Zlasti si Govajdia si iese in Valea Govajdia, la mare altitudine fata de fundul vaii. Urma apoi cel mai spectaculos tronson, cu o priveliste frumoasa in vale, unde se vade catunul Catinas. P1000746Aici exista o microhidrocentrala construita in 1910. Linia ajungea la statia Cantonul 3, de unde se poate cobora la sosea. In continuare linia strabatea un tunel scurt de 42 de metrii si apoi o portiune cu multe podete mici, astazi lipsa. In vale se vede Catunul Tulea. Linia urmarea coasta dealului, trecea peste un pod care este originalul de la 1900 si care exista si azi datorita locuitorilor din Govajdia si ajungea la Gara Govajdia, aproape de Furnalul de la Govajdia.govajdiaCladirea garii nu mai exista dar se mai vad inca magaziile pentru descarcarea vagonetilor cu minereu de fier proveniti de la mina Ghelari, minereu necesar pentru Furnalul de la Govajdia, in trecutul indepartat. Aici, la statia Govajdia se detasa si vagonul de calatori, garnitura continuand numai cu vagoane de marfa pana la cariera de la Craciuneasa, de unde se incarca materia prima pentru fabrica de dolomita Zlasti.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: